środa, 4 grudnia 2013

Jak szukać mieszkania w Stambule?

Kiedy wybieramy się w pewne miejsce na dłuższy okres czasu, znalezienie pokoju/mieszkania do wynajęcia to priorytet. Jeśli udajemy się gdzieś w ramach programu Erasmus, warto znać dokładny adres uczelni, aby szukając pokoju/mieszkania znaleźć coś w możliwie jak najmniejszej odległości od uczelni. Moja uczelnia w Stambule znajduje się po europejskiej stronie miasta, ale w dzielnicy, gdzie nie bardzo uśmiechało mi się mieszkać. Wraz z moim chłopakiem postanowiliśmy, że zamieszkam w pobliżu tej samej linii metra, blisko której on mieszka. Koniec końców mieliśmy do siebie 3 stacje metra, więc w krótkim czasie mogliśmy się spotkać, a na uczelnię także udawaliśmy się razem. Nie mieszkaliśmy blisko uczelni, stąd dojazd zajmował Nam około godzinę, z przesiadkami, najpierw metro, później kolejka linowa zwana funicular, następnie tramwaj i wysiadka obok Kapali Çarşı.
Szukając pokoju/mieszkania musimy wiedzieć, czego dokładnie szukamy, należy skrystalizować swojego wymagania. Moim podstawowym było mieszkanie z którego szybko mogłam się dostać do linii metra M2. Chciałam mieć pokój pojedynczy i mieszkać tylko z dziewczynami. Szukałam także umeblowanego mieszkania ze wszystkimi sprzętami. Także cena miała znaczenie, pokoje w Stambule potrafią być okropnie drogie, na miesiąc za mieszkanie płaciłam tyle, ile w Polsce wydaję na wszystko w ciągu miesiąca... Warto zwrócić uwagę na dostępność ciepłej wody oraz sposób ogrzewania mieszkania. Zimą płaciłam więcej za pokój, bo mieszkanie było ogrzewane gazem naturalnym, który jest okropnie drogi. Także ciepłą wodę miałam w mieszkaniu ogrzewaną gazem naturalnym.
Na początku przeglądaliśmy tą stronę w poszukiwaniu pokoju: craigslist ofert było wiele, na jeden pokój byłam już właściwie zdecydowana, ale wyszło na to, że zamieszkałam w pokoju, który znalazł kolega mojego chłopaka. Zamieszkałam w pokoju, gdzie wcześniej także mieszkała Polka :) Mieszkałam z Turczynką, która po pewnym czasie wyprowadziła się, a ja szybko znalazłam dwie dziewczyny, które zajęły jej pokój, jedna z Niemiec, a druga z Polski. Z czasem zamieszkała z Nami także nauczycielka angielskiego z Irlandii, która była okropną bałaganiarą... Mieszkanie idealne nie było, droga do głównej ulicy prowadziła pod górkę, ale z czasem do wszystkiego się człowiek przyzwyczai. Niestety sąsiedztwo też nie było najfajniejsze, ale co zrobić, taka dzielnica, a jak się ma ograniczony budżet, to pewne rzeczy schodzą na drugi plan.
Jeśli szukacie pokoju w Stambule i macie tureckich znajomych, którzy mogą Wam w tym pomóc, polecam skorzystać z ich pomocy. Mogą negocjować cenę, dowiedzieć się więcej od właściciela, a nawet spisać umowę. Mój chłopak zdecydował, że umowę spiszemy i kiedy płaciłam właścicielce za pokój, ona składała swój podpis potwierdzający, że wpłatę otrzymała. Dodam jeszcze, że o opłacie za wynoszenie śmieci/sprzątaniu klatki schodowej dowiedziałam się później. Nie były to wielkie pieniądze, jednak wolałabym wiedzieć wcześniej.
Jeżeli nie macie tureckich znajomych, ale znacie kogoś z Polski, kto obecnie przebywa w Stambule na Erasmusie, poproście o pomoc. Może akurat zwalniają pokój albo mają kolegów/koleżanki, którzy niedługo wracają do kraju.
Często także w ogłoszeniach widziałam, że właściciel deklaruje, że odbierze Nas z lotniska. Fajna opcja dla kogoś, kto ma kiepską orientację w terenie lub po prostu jest przerażony ogromną metropolią.
Dziewczyny szczególnie powinny uważać, jeśli właścicielem mieszkania jest facet. Może okazać się, że oprócz płacenia za pokój ma jeszcze inne oczekiwania... miałam koleżankę, która niestety otrzymywała dwuznaczne propozycje, nie czuła się bezpiecznie i reasumując wyprowadziła się. Trzeba uważać, jak wszędzie.
Kilka stron internetowych z ogłoszeniami:
http://istanbul.en.craigslist.com.tr/roo/
http://www.clickflatshare.co.uk/Istanbul/
http://housing.justlanded.com/en/Turkey_Marmara_Istanbul/Flatshare/1
http://turkey.gabinohome.com/en/rent+room/istanbul
Na facebook'u są też grupy typu: Erasmus Istanbul Flats and Flatshares, na których ludzie zamieszczają ogłoszenia, warto je śledzić. Jest ich mnóstwo, a będąc studentem Erasmusa, dostaniecie mnóstwo zaproszeń, aby do nich dołączyć.
Chciałabym jeszcze podkreślić, że zanim zdecydujecie się na wynajem pokoju, poproście właściciela o zdjęcia pokoju, kuchni, łazienki, aby się później nie rozczarować ;) Zapytajcie także, co powinniście wziąć ze sobą, a co w mieszkaniu jest do dyspozycji.
Mapka przedstawia, jak wygląda szynowy transport w Stambule, zaznaczyłam czerwoną linią, jak wyglądała moja podróż na uczelnię:
Mój widok z okna (a raczej jego brak, w oddali Trump Towers) i ulica...


7 komentarzy:

  1. Hej hej :) Ja też po Erasmusie w Stambule, niestety też po erasmusowym stażu, ale niedługo wracam osiedlić się tam na stałe :)

    Pozdrawiam!
    Paulina

    OdpowiedzUsuń
  2. Nice information for newbies in Istanbul. I was also living somewhere around Trump. There are good deals around this place.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo oryginalne i nietypowe miejsce, jeśli chodzi o nasze polskie standardy, ale uważam, że jeśli ktoś chce wyjechać, to jak najbardziej może korzystać sobie z takich możliwości. Ja aktualnie jestem na etapie szukania mieszkania w Polsce i zainteresowały mnie oferty w tym miejscu https://vantage-sa.pl/mieszkania-na-sprzedaz-we-wroclawiu/

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. No ja niestety raczej nie zamierzam mieszkać w tym mieście ale może jest ktoś komu to faktycznie odpowiada. Ja jestem zdania, ze fajne są luksusowe mieszkania https://www.eurostyl.com.pl/blog/zakup-nieruchomosci-luksusowych-czym-charakteryzuja-sie-luksusowe-mieszkania-inwestycyjne i zakup takiego mieszkania na pewno wiąże się z większą odpowiedzialnością.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super porady. Nie wiem czy sama bym się odważyła na wyjazd tak daleko na studia. Zwłaszcza, że takie uczelnie jak https://wseiz.pl/uczelnia/wydzial-architektury/budownictwo-i-stopnia/ mamy w kraju i można na wysokim poziomie zdobyć wiedzę. I potem znajdować pracę także za granicami.

    OdpowiedzUsuń