poniedziałek, 11 listopada 2013

Nazar

Nazar to słowo pochodzące z języka arabskiego i oznacza spojrzenie. Chyba nie istnieje turecki dom, w którym nie znalazłby się ten amulet:
jego zadaniem jest ochrona przed złymi spojrzeniami. Jest nazywany także okiem proroka bądź okiem Fatimy, córki Mahometa. Ten symbol spodobał mi się od razu, kompozycja i kolory bardzo mi odpowiadają. W Turcji widziałam go wszędzie, jest dostępny w różnorodnych formach na bazarach bądź stoiskach z pamiątkami. Osobiście mam go w formie magnesu na lodówkę, jeden z nich zawiesiłam nad łóżkiem, noszę go także w formie biżuterii.
Widząc go, staję się bardziej spokojna. Podobno stłuczenie takiego amuletu może okazać się w skutkach gorsze, niż stłuczenie lusterka.
Pamiątki, które pokazałam powyżej, zostały zakupione na stambulskim Krytym Bazarze, czyli Kapalı Çarşı. Na początku chciałam kupić tylko naszyjnik, lecz później zdecydowałam się też na bransoletkę. Po przemierzeniu wzdłuż i wszerz Kapalı Çarşı, po namowach sprzedawców w moje ręce trafiły te oto egzemplarze, z których jestem bardzo zadowolona i mam do nich ogromny sentyment. Niestety, turyści nie mają lekko na bazarach. Jeden sprzedawca chciał mi wcisnąć naszyjnik za 80 tureckich lirów, a finalnie inny kupiec zaoferował mi bransoletkę i naszyjnik za 50 lirów. Na takie zakupy warto się wybrać z tureckimi znajomymi, którzy nie pozwolą na rozbój w biały dzień :) W Turcji nie można zapomnieć o targowaniu się!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz